Відбувся Всеукраїнський освітній форум “Нові виміри безпеки: виклики та рішення” (Тернопіль, 16-17 листопада 2022)

16-17 листопада 2022 року відбувся Всеукраїнський освітній форум “Нові виміри безпеки: виклики та рішення” під головуванням Міністра освіти і науки України Сергія Шкарлета. Захід було проведено на базі Західноукраїнського національного університету у м. Тернополі.

Тематика форуму охоплювала широке коло питань, пов’язаних із роботою освітніх закладів у час війни, а саме:

  • психологічна підтримка учасників освітнього процесу;
  • безпечні умови навчання;
  • виклики в організації дистанційного навчання;
  • інформаційно-аналітична складова безпеки освіти в умовах воєнного стану.

Також робота форуму проходила у межах таких трьох секцій: об’єднані заради безпеки, психологічна безпека та безпечні умови навчання, де було обговорено низку актуальних питань, зокрема, створення безпечного освітнього середовища та надання освітніх послуг в умовах воєнного стану, облаштування укриттів у закладах освіти, національно-патріотичне виховання як компонент безпеки, партнерство ЮНІСЕФ у створенні безпечних умов навчання, психологічна допомога та емоційна підтримка, використання інтернет-сервісів та цифрових інструментів, кібербезпека в умовах війни, європейська інтеграція та ін.

У форумі взяли участь керівництво Міністерства освіти і науки України, Міністерства внутрішніх справ та Міністерства молоді та спорту України, радник-уповноважена Президента України з питань Фонду Президента України з підтримки освіти, науки та спорту і голова Фонду, представники Державної служби надзвичайних ситуацій, народні депутати, міжнародні партнери МОН, науковці та освітяни зі всіх областей України. Загальна кількість учасників форуму становила понад три сотні осіб. Від ДНУ «Інститут освітньої аналітики» в заході взяли участь директор д.е.н., професор Сергій Лондар та заступник директора з науково-організаційної роботи к.е.н., старший науковий співробітник Ганна Терещенко.

Головними спікерами заходу, які відкрили роботу форуму були Сергій Шкарлет – Міністр освіти і науки України, Володимир Труш – голова Тернопільської обласної військової адміністрації, Сергій Надал – Тернопільський міський голова.

Вітаючи учасників форуму, Міністр освіти і науки України Сергій Шкарлет зазначив, що  «Збройна агресія рф ще більш закцентувала увагу на питанні безпеки. Та попри постійні атаки окупантів, ми продовжуємо освітній процес, спільними зусиллями долаємо всі виклики, які постають перед нами. Освітяни, які з перших годин війни демонстрували єдність, незламність і стійкість, вбачають основним своїм призначенням виконання простої формули: «Заклад освіти – територія безпеки». У своєму виступі Міністр анонсував про створення Концепції безпечного закладу освіти з метою забезпечення ефективного очного освітнього процесу: «Передбачається, що заклади освіти завдяки реалізації цієї Концепції будуть обладнані комплексом тривожної сигналізації (КТС) із під’єднанням до пунктів централізованого спостереження та реагування, системами зовнішнього та внутрішнього відеоспостереження, стаціонарними металодетекторами та необхідними огорожами». Насамкінець, Сергій Шкарлет резюмував: «Переконаний, що обмін думками і досвідом усіх учасників форуму дозволить чітко визначити першочергові напрями, розподілити сфери відповідальності, аби кожен заклад освіти в Україні був територією безпеки».

Про інформаційно-аналітичне забезпечення безпеки освітнього середовища в умовах воєнного стану під час свого виступу розповіла Ганна Терещенко.

Вона окреслила основні виклики інформаційно-аналітичної складової безпеки освіти в умовах збройної агресії рф та запровадження воєнного стану, серед яких: перманентні кіберзагрози для інформаційних освітніх систем та баз даних у вигляді хакерських атак (DDOS, фішинг, SQL-ін’єкції тощо), висока вірогідність фізичного руйнування комп’ютерної техніки, серверів, ліній зв’язку тощо, ускладнення традиційного збору та обробки освітньої інформації через активні бойові дії та окупацію частини територій України, масштабне вимушене переміщення учасників освітнього процесу, масштабне руйнування освітньої інфраструктури, зміна усталених каналів збору інформації тощо. «ДНУ «Інститут освітньої аналітики» із перших днів війни вжив необхідних заходів для убезпечення серверного обладнання національних інформаційних систем ПАК «АІКОМ» і АС «ІРЦ», а також посилив захист та цілісність інформації в цих системах та став інформаційно-аналітичним бек-офісом команди цифровізації Міністерства освіти і науки України, ефективно використовуючи наявні ІТ інструменти».

Було презентовано теплову матрицю Solid Info, яку фахівці Інституту адаптували до умов воєнного стану та «Бібліотеку освітніх інформаційних ресурсів», яка охопила найбільш важливі  першоджерела, освітні урядові документи, аналітичні матеріали 2022 року, які спрямовані на широке інформування учасників освітнього процесу та інформаційну безпеку  освіти. Крім цього, увагу присутніх було звернуто й на доступ до інших прикладних освітніх ресурсів, які успішно адмініструються Інститутом поряд із національними інформаційними системами. Це, зокрема, електронна платформа «ЗНАЇМО» про здорове шкільне харчування та  імплементацію реформи системи харчування в закладах освіти України, яка започаткована першою леді Оленою Зеленською, а також платформа дистанційного навчання «Всеукраїнська школа онлайн», яка найближчим часом буде передана на адміністрування Інституту.

З презентацією «Інформаційно-аналітична складова безпеки освіти в умовах воєнного стану» можна ознайомитися тут.

Автор фото – пресслужба МОН