Відбулася презентація оновленого дашборда освітніх індикаторів (20 травня 2025)

Автор фото – пресслужба Міністерства освіти і науки України

20 травня 2025 р. Міністерство освіти і науки України в партнерстві зі шведсько-українською Програмою Polaris «Підтримка багаторівневого врядування в Україні», що впроваджується організацією SALAR International, представили оновлену версію дашборда освітніх індикаторів – сучасного аналітичного онлайн-інструмента для комплексного оцінювання стану загальної середньої освіти в Україні.

Презентація відбулася за участі представників МОН, міжнародних партнерів, аналітичної спільноти та всіх зацікавлених сторін. Серед спікерів заходу:

  • Надія Кузьмичова, заступниця Міністра освіти і науки України;
  • Сусанна Делланс, керівниця команди Програми Polaris, уповноважена SALAR International в Україні;
  • Анастасія Софієнко, генеральна директорка Директорату стратегічного планування та відновлення Міністерства освіти і науки України;
  • Сергій Дятленко, експерт Програми Polaris з освіти на місцевому та регіональному рівнях;
  • Андрій Литвинчук, директор Державної наукової установи «Інститут освітньої аналітики»;
  • Ян Герчинський, керівник команди «Освіта на національному рівні» Програми Polaris.

Державна наукова установа «Інститут освітньої аналітики» (ДНУ «ІОА») має усталені робочі зв’язки з експертами Програми Polaris та сприяє розробленню системи освітніх індикаторів від самого початку її впровадження, у т. ч. шляхом надання первинних даних для обрахунку показників. Під час свого виступу Андрій Литвинчук підкреслив ключове значення дашборда освітніх індикаторів як сучасного інструмента управління освітою на всіх рівнях – від місцевого до національного. За його словами, наявність такого інструмента сприяє підвищенню якості первинних даних: громади часто звертаються із запитами щодо внесення коректив, що дає можливість виявляти вразливі місця й удосконалювати зазначений інструмент. Це, у свою чергу, створює підґрунтя для ефективного та стабільного планування освітньої політики, зокрема дає змогу МОН точніше прогнозувати потребу у фінансових ресурсах, наприклад для забезпечення виплат заробітної плати педагогічним працівникам. Андрій Литвинчук запросив місцеві органи управління освітою, заклади освіти й усіх фахівців, зацікавлених у розвитку аналітичних інструментів, долучатися до подальшого вдосконалення дашборда, надсилаючи свої пропозиції до ДНУ «ІОА», який відкритий до співпраці. Адже дашборд – це динамічна платформа, що постійно оновлюється та розвивається відповідно до потреб користувачів і сучасних викликів у сфері освіти.

Оновлений дашборд складається із шести модулів, кожний із яких виконує окрему аналітичну функцію. До всіх цих модулів створено відеоінструкцію, що допоможе користувачам швидко ознайомитись із функціоналом інструмента:

  • Національна перспектива: містить карту областей України та дає можливість побачити середні значення індикаторів по Україні й регіонах, порівнювати громади, виявляти лідерів і аутсайдерів.
  • Регіональна перспектива: для обраної області містить карту її територіальних громад та поглиблений аналіз індикаторів у межах однієї області, з можливістю візуального порівняння громад цієї області.
  • Місцева перспектива: детальний аналіз обраного індикатора для окремої громади відносно груп порівняння.
  • Освітній профіль територіальної громади: короткий «паспорт» освітньої системи громади.
  • Бюджетний профіль територіальної громади: фокус на фінансах – надходження бюджету, освітні видатки, частка освітніх витрат тощо.
  • Кореляції: виявлення статистичних зв’язків між різними індикаторами, а саме наскільки один індикатор залежить від іншого.

У дашборді представлено доступну інформацію про освіту в територіальних громадах із використанням обраних освітніх індикаторів. Усі дані, які використовуються для розрахунку освітніх індикаторів, є статистичною інформацією МОН (база даних ПАК «АІКОМ», що адмініструється ДНУ «ІОА») і Міністерства фінансів України (база даних Державної казначейської служби України та державного вебпорталу бюджету для громадян Open Budget). Значення освітніх індикаторів можуть відображати не лише реальну ситуацію, а й потенційно слабкі місця офіційних баз даних та якість інформації, що в них міститься. Якщо індикатори, представлені в дашборді, відображають некоректні дані з ПАК «АІКОМ» чи інших державних баз даних, місцеві органи влади мають проінформувати ДНУ «ІОА» для виправлення відповідних помилок. Індикатори також демонструють вплив широкомасштабної збройної агресії російської федерації, починаючи з даних за 2022/2023 н. р., відображаючи наслідки масової міграції й закриття зруйнованих шкіл.

Відеозапис презентації доступний на YouTube-каналі МОН.