Удосконалення освітнього моніторингу для дітей ВПО: завершено проєкт в ДНУ «Інститут освітньої аналітики» за підтримки МФВ «Відродження»
Державна наукова установа «Інститут освітньої аналітики» успішно реалізувала проєкт «Удосконалення інформаційного забезпечення з відстеження та представлення освітніх показників школярів-ВПО» за підтримки Міжнародного фонду «Відродження». Проєкт тривав з січня по березень 2025 року й був спрямований на розробку сучасних аналітичних інструментів для моніторингу освітніх потреб дітей, які були змушені змінити місце проживання через війну.
У рамках проєкту було здійснено комплексне дослідження викликів, з якими стикаються внутрішньо переміщені учні в шкільному середовищі. На основі отриманих результатів фахівці Інституту розробили науково обґрунтовані методичні підходи до збору, агрегації та аналізу освітньої інформації, а також розробили аналітичні та інтерактивні дашборди для візуалізації важливих показників освіти школярів з числа ВПО. Ці інструменти дають змогу в режимі реального часу отримувати актуальну інформацію про успішність, відвідуваність, процес адаптації та потреби учнів-ВПО. Отримувані дані сприятимуть прийняттю більш ефективних і збалансованих рішень з боку шкільних адміністрацій, місцевих органів управління освітою та Міністерства освіти і науки України.
Проєкт також передбачав підготовку практичних рекомендацій для освітніх управлінців, громадських організацій та міжнародних партнерів. Створене інформаційне забезпечення дає змогу не лише коригувати існуючі освітні програми, а й бути основою для створення нових ініціатив, орієнтованих на підтримку вразливих категорій учнів.
Напрацьовані рішення будуть інтегровані Інститутом у роботу державної системи збору управлінської освітньої інформації ПАК «АІКОМ», що забезпечить їх подальше використання на системному рівні. Також передбачено масштабування цієї ініціативи за рахунок залучення додаткових ресурсів від бюджетного фінансування та коштів міжнародних партнерів, що підтримують Україну.
Результати реалізованого проєкту мають ширший вплив, ніж лише підтримка внутрішньо переміщених дітей у шкільній системі. Вони будуть також сприяти зміцненню соціальної згуртованості в українському суспільстві, впливати на покращення якості та доступності до української освіти. Забезпечення рівного доступу до якісної освіти для всіх дітей, незалежно від місця проживання чи соціального статусу, є запорукою подальшого демократичного розвитку суспільства. Дані, які стають більш доступними завдяки створеним дашбордам, допомагають легше виявляти невідкладні освітні потреби громад на місцях і спрямовувати ресурси туди, де вони найбільш необхідні.
Для України цей проєкт є ще одним кроком у бік формування нової освітньої культури, заснованої на доказовості, прозорості та цифровізації. Зроблений у складних умовах війни він демонструє, що держава та українська освітня спільнота здатні адаптуватися до викликів в умовах високих ризиків воєнних небезпек, впроваджують сучасні аналітичні рішення в управлінні та організації освіти. Це зміцнює довіру громадян до освітніх інституцій, дає імпульс для подальшого розвитку цифрової трансформації державного управління в гуманітарній сфері.
Крім того, проєкт має значення й для поглиблення взаємовідносин із європейськими партнерами України. Отриманий досвід та розроблені механізми інформаційного забезпечення можуть бути інтегровані у спільні аналітичні та гуманітарні ініціативи, слугувати прикладом ефективної взаємодії державних інституцій, громадянського суспільства, міжнародних донорів. Це посилює спроможність України до стратегічного партнерства в освітній політиці, покращує перспективи європейської інтеграції.