ЗА ПІДТРИМКИ МІЖНАРОДНОГО ФОНДУ «ВІДРОДЖЕННЯ» ЗАБЕЗПЕЧЕНО БЕЗПЕРЕБІЙНЕ ФУНКЦІОНУВАННЯ ПЛАТФОРМИ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ «ВСЕУКРАЇНСЬКА ШКОЛА ОНЛАЙН» В УМОВАХ ВІЙНИ
За підтримки Міжнародного фонду «Відродження» протягом січня – квітня 2024 р. науковцями ДНУ «Інститут освітньої аналітики» виконано проєкт G 55331 «Забезпечення безперебійного функціонування платформи дистанційного навчання «Всеукраїнська школа онлайн» в умовах війни». Проєкт спрямований на розроблення науково-методичних і практичних підходів до забезпечення безперебійного функціонування та розвитку платформи для дистанційного й змішаного навчання «Всеукраїнська школа онлайн» (далі – ВШО) задля гарантованого надання кожному українському учневі та вчителю рівного, вільного й безоплатного доступу до якісного навчального контенту в умовах широкомасштабної збройної агресії рф проти України. Також досліджено можливості підвищення ефективності захисту персональних даних зареєстрованих користувачів ВШО та навчального контенту, розміщеного на цій платформі, розроблено методичні підходи до ідентифікації локалізації (зокрема визначення країни перебування) учнів задля оцінювання ступеня охоплення загальною середньою освітою учнів із числа внутрішньо й зовнішньо переміщених в умовах війни.
Виконання проєкту G 55331 є дуже актуальним. Широкомасштабна військова агресія росії проти України зумовила масове переміщення громадян України як всередині держави, так і за кордон, що створило чималі труднощі для дітей шкільного віку в забезпеченні їх доступу до освіти. Значна частина освітньої інфраструктури зруйнована та пошкоджена, а загрози фізичній безпеці школярів істотно обмежили доступ до функціонуючих шкіл. Окрім цього, через активну фазу війни та регулярні ракетні обстріли в багатьох регіонах України мають місце блекаути, обмежується доступ до Інтернету, що безпосередньо ускладнює онлайн-навчання в школах. Тож для певної категорії учасників освітнього процесу використання електронної платформи ВШО стало єдиною можливістю мати гарантований доступ до української освіти. З огляду на це вкрай важливим є забезпечення стійкого, безперебійного й ефективного її функціонування.
У рамках виконання проєкту здійснено низку активностей, зокрема:
- проведено комплексне дослідження чинників стійкості функціонування ВШО в умовах блекаутів і кібератак із метою розроблення відповідних методичних рекомендацій та заходів протидії, у т. ч. щодо забезпечення безперебійності й ефективності функціонування ВШО;
- здійснено аудит безпеки функціонування ВШО з ідентифікації потенційних доопрацювань стосовно розроблення методичних і практичних підходів до захисту персональних даних зареєстрованих користувачів ВШО та інформації з навчального контенту в умовах широкомасштабної збройної агресії рф проти України;
- забезпечено методичні й практичні заходи з технічної модернізації вебплатформи дистанційного навчання ВШО задля забезпечення стійкості її функціонування в умовах воєнного стану.
Проведення такого комплексного, всебічного, вкрай актуального для освіти України дослідження стало можливим за підтримки Міжнародного фонду «Відродження».
Найважливішими результатами, які досягнуто в ході реалізації проєкту, є такі:
- здійснено оцінку, ідентифікацію й систематизацію ризиків для підвищення стійкості та забезпечення безперебійності функціонування ВШО в умовах широкомасштабної збройної агресії росії проти України;
- проведено аудит безпеки функціонування ВШО з ідентифікації потенційних доопрацювань вебплатформи з метою покращення захисту її даних;
- забезпечено комп’ютерну підтримку стійкості функціонування ВШО в умовах блекаутів, кібератак та інших негативних впливів, зумовлених збройною агресією росії проти України;
- розроблено методичні підходи до посилення захисту персональних даних зареєстрованих користувачів ВШО та захисту навчального контенту в умовах широкомасштабної збройної агресії рф проти України;
- розроблено технічне завдання на модернізацію вебплатформи дистанційного навчання ВШО задля забезпечення стійкості її функціонування в умовах воєнного стану;
- розроблено методичні підходи до ідентифікації країни перебування українських учнів-біженців задля оцінки захищеності персональних даних та оцінювання ступеня охоплення загальною середньою освітою школярів із числа вимушено переміщених.
Таким чином, завдяки підтримці Міжнародного фонду «Відродження» електронна платформа «Всеукраїнська школа онлайн» отримує більший запас міцності, а українські школярі – гарантований доступ до української освіти, незважаючи на надзвичайні обставини, спричинені війною.