Євроінтеграція української освіти: відбувся воркшоп у межах співпраці з Eurydice Network (Київ, 7 червня 2024)

7 червня 2024 р. на базі ДНУ «Інститут освітньої аналітики» відбувся воркшоп, присвячений питанням інтернаціоналізації української освіти в контексті інтеграції з ЄС. Захід проходив у межах реалізації проєкту європейської освітньої мережі «Евридіка» «Eurydice Network in Ukraine: Access and Cooperation» (ENUAC) за співфінансування Єврокомісії.

У заході взяли участь представники державних органів управління, громадських і міжнародних організацій, а також закладів освіти та наукових установ. Формат події був змішаний, що дало змогу залучити учасників як онлайн, так і офлайн.

Мета воркшопу полягала в обговоренні актуальних питань інтернаціоналізації освіти та можливостей поглиблення співпраці з ЄС у сфері освіти, зокрема завдяки мережі «Евридіка». Важливим аспектом заходу стала дискусія щодо нагальних викликів у системі вітчизняної освіти, спричинених повномасштабною війною рф проти України.

Стратегічний курс України на набуття повноправного членства в ЄС закріплено в її Конституції. У червні 2022 р. Європейська рада прийняла історичне рішення надати Україні статус кандидата на членство в Європейському Союзі, а вже в грудні 2023 р. постановила розпочати переговори з нашою державою щодо вступу. У рамках поглиблення співпраці з ЄС у сфері освіти, у січні 2024 р. Україна офіційно приєдналася до європейської освітньої інформаційної мережі «Евридіка», а ДНУ «Інститут освітньої аналітики» став національним підрозділом зазначеної мережі в Україні.

Голова національного підрозділу «Евридіки» в Україні, в. о. директора ДНУ «Інститут освітньої аналітики» к. е. н., старший дослідник Андрій Литвинчук під час свого виступу розглянув ключові аспекти імплементації проєкту ENUAC. Він підкреслив, що приєднання України до мережі «Евридіка» відкриває широкі можливості для інтеграції української освіти в європейський освітній простір та сприяє зміцненню співпраці з європейськими партнерами, а саме:

  • наповнення профілю національної системи освіти України на сайті «Евридіки», яке є ефективним інструментом поширення інформації про вітчизняну освіту, можливістю підкреслити її унікальні особливості та порівняти ключові освітні показники з європейськими стандартами;
  • оприлюднення інформації про найважливіші реформи в освітній сфері України, що відповідають європейським освітнім тенденціям і сприяють наближенню України до вступу в ЄС.

Важливо, що в перспективі в межах співпраці з «Евридікою» буде впроваджено механізм обміну найкращими практиками та проведення спільних досліджень із метою поліпшення якості системи освіти й реалізації реформ на основі політики, що базується на доказових даних (evidence-based policy).

Генеральна директорка директорату європейської та євроатлантичної інтеграції Міністерства освіти і науки Олександра Гусак розповіла про основні результати та пріоритети в упровадженні євроінтеграційної політики, зокрема у сфері освіти й науки. Вона наголосила, що 15 червня 2023 р. МОН уклало угоду з Єврокомісією про співробітництво у сфері освіти, що, серед іншого, стало каталізатором офіційного створення національних координаційних центрів, таких як Eurydice, eTwinning, European Qualification Framework, EUROPASS, Euroguidance. Пані Олександра також висвітлила інші важливі кроки на шляху гармонізації з європейським освітнім простором, зокрема акцентувала увагу на значенні data-driven policy.

Інші спікери у своїх доповідях презентували особливості функціонування національної системи освіти на різних освітніх рівнях під час дії в Україні режиму воєнного стану. Крім того, було обговорено напрями реформування системи освіти України в умовах сучасних викликів і євроінтеграційних можливостей.

Цей воркшоп став важливим кроком на шляху до глибшої інтеграції України в європейську освітню спільноту. Він створив платформу для обміну досвідом, установлення нових контактів та посилення співпраці. Учасники заходу висловили надію на подальший розвиток спільних ініціатив і проєктів, спрямованих на покращення якості освіти в Україні та її інтеграцію в європейський освітній простір.