ВІДБУВСЯ ВОРКШОП «ІНТЕРНАЦІОНАЛІЗАЦІЯ ТА ОСВІТНІ РЕФОРМИ: ШЛЯХ ДО ЄВРОПЕЙСЬКОЇ ІНТЕГРАЦІЇ» (28 БЕРЕЗНЯ 2025)

28 березня 2025 р. відбувся воркшоп «Інтернаціоналізація та освітні реформи: шлях до європейської інтеграції», присвячений актуальним питанням розвитку української освіти та її інтеграції в європейський освітній простір. Захід було організовано ДНУ «Інститут освітньої аналітики», що є національним підрозділом мережі «Евридіка» в Україні, у межах проєкту ЄС «Еразмус+» «Реалізація проєкту «Eurydice Network in Ukraine: Access and Cooperation» (ENUAC) за підтримки та супроводу Директорату європейської та євроатлантичної інтеграції МОН України. Формат події був змішаний, що дало змогу залучити учасників як офлайн, так і онлайн. З програмою воркшопу можна ознайомитися тут.

З вітальним словом до учасників звернувся директор ДНУ «Інститут освітньої аналітики», голова національного підрозділу мережі «Евридіка» в Україні, к. е. н., старший дослідник Андрій Литвинчук. Він подякував присутнім за активну участь та наголосив, що інтеграція України в європейський освітній простір – це питання не лише стандартів і програм, а й цінностей, співпраці та готовності до змін.

Виступ Марка Скраля, керівника експертної групи з інклюзивного розвитку та соціально-гуманітарних питань Урядового офісу координації європейської та євроатлантичної інтеграції, продовжив вступну панель. Він наголосив, що в умовах війни освіта є не лише стратегічним ресурсом для майбутнього України, а й критично важливим елементом підтримки громадян. Окрему увагу він приділив поточному стану переговорного процесу щодо вступу України до ЄС.

До обговорення онлайн приєднався Пітер Бірч, керівник сектора A6 «Платформи, дослідження та аналіз» Європейського виконавчого агентства з питань освіти і культури. Він підкреслив, що освітня співпраця між європейськими країнами має великий потенціал,  та що розмаїття культур і підходів до навчання є важливим активом для інновацій і підвищення якості освіти. Особливо він відзначив важливість долучення України до мережі «Евридіка» у 2024 р., зауваживши, що цей крок відкриває можливості для взаємного обміну досвідом між Україною та країнами ЄС.

За проханням організаторів заходу, з метою витримання максимально глибокої професійності та високого рівня компетенцій в живій дискусії,  модерування основної програми заходу відбувалось за супроводу керівника експертної групи з європейської інтеграції Директорату європейської та євроатлантичної інтеграції МОН Сергія Шкабка.

Панель «Європейська інтеграція України крізь призму державних політик» відкрила генеральна директорка Директорату європейської та євроатлантичної інтеграції МОН Олександра Гусак. У своїй презентації вона детально розповіла про особливості переговорного процесу щодо вступу України до Європейського Союзу в частині освіти й науки, а також окреслила ключові моменти двостороннього скринінгу, під час якого аналізується відповідність українського законодавства acquis communautaire (законодавству ЄС). Таким чином, станом на сьогодні: завершено білатеральні зустрічі за першим і другим переговорними кластерами; 25-й розділ, у межах якого 14 березня 2025 р. відбулася білатеральна зустріч, відкрив третій кластер. Про важливість підготовки скринінгових звітів та відкриття переговорних кластерів у поточному році доповнив також Сергій Шкабко. Він підкреслив, що успішний перебіг євроінтеграційного процесу значною мірою залежить від ефективної координації та співпраці широкого кола залучених сторін – не лише Міністерства освіти і науки, а й інших міністерств, установ та організацій, серед яких важливу роль відіграє також ДНУ «Інститут освітньої аналітики», що в межах своєї компетенції надає важливу статистику та релевантні дані.

Наступним спікером став Андрій Литвинчук, який детальніше зосередився на діяльності ДНУ «Інститут освітньої аналітики». У своїй презентації він також розповів про хід реалізації проєкту ЄС «Еразмус+» «Eurydice Network in Ukraine: Access and Cooperation» (ENUAC), у межах якого національний підрозділ мережі «Евридіка» в Україні підготував та оприлюднив у розділі «Європедія» опис національної системи освіти відповідно до визначених розділів. Окрему увагу було приділено промоційній діяльності, зокрема функціонуванню та регулярному наповненню сайту національного підрозділу мережі «Евридіка» в Україні. Також було окреслено основні напрями подальшої співпраці з мережею «Евридіка», зокрема реалізацію нового проєкту «Eurydice Ukraine: Improving Education Accessibility» (EU-IEA), що триватиме з 1 квітня 2025 р. до 31 березня 2027 р.

Про участь ДНУ «Інститут освітньої аналітики» в ще одній програмі ЄС – проєкті «Skill Partnerships for Sustainable and Just Migration Patterns» (SKILLS4JUSTICE) у межах програми «Горизонт Європа» – розповів його координатор, Сергій Мельник, к. е. н., доцент, заслужений економіст України, завідувач сектора вищої освіти відділу освітньої статистики та аналітики ДНУ «Інститут освітньої аналітики». Він наголосив на широкій міжнародній співпраці, зазначивши, що Україна є одним із 12 партнерів цього проєкту, який триває з листопада 2023 р. до жовтня 2026 р. Його мета – подолання дефіциту кваліфікованих кадрів у країнах ЄС і сусідніх державах.

Наступна панель «Грантова підтримка Європейського Союзу для розбудови освітньої та дослідницької інфраструктури України» об’єднала виступи представників Національного Еразмус+ офісу в Україні, національних центрів EUROPASS, Euroguidance, EQF, Національного офісу eTwinning в Україні та Офісу «Горизонт Європа в Україні». Ця панельна дискусія стала надзвичайно інформативною й насиченою, презентуючи нові ініціативи, можливості співпраці та перспективи внеску в розвиток освітнього й наукового середовища України, зокрема:

Заключна панельна дискусія «Євроінтеграційні процеси: роль громадського сектора та наукової спільноти» була присвячена обговоренню внеску громадських організацій, науковців і освітян у процеси європейської інтеграції України:

Воркшоп став важливою платформою для діалогу між освітніми експертами, науковцями та представниками громадських організацій. Учасники обговорили ключові виклики та можливості гармонізації української системи освіти з європейським освітнім простором, обмінялися досвідом і визначили перспективи подальшої співпраці.