Відбулася Всеукраїнська Серпнева конференція 2020 (Київ, 18 серпня 2020)

18 серпня 2020 р. відбулась щорічна Всеукраїнська серпнева конференція на тему: «Освіта в умовах пандемії: як організувати навчальний рік 2020–2021». Організатором заходу стало Міністерство освіти і науки України, співорганізаторами, які долучились, стали також Міністерство охорони здоров’я України, офіс ЮНІСЕФ у Європі та Центральній Азії та ряд освітянських проєктів, що наразі виконуються в Україні  (швейцарсько-український проєкт DECIDE – «Децентралізація для розвитку демократичної освіти», фінсько-український проєкт підтримки Нової української школи «Навчаємось разом» та інші).

Для інформаційно-аналітичного забезпечення роботи конференції Державною науковою установою «Інститут освітньої аналітики» спільно з підрозділами МОН було підготовлено інформаційно-аналітичний збірник «Освіта в Україні: виклики та перспективи». У збірнику представлено детальний аналіз функціонування усіх складових системи освіти, окреслено основні тенденції розвитку освітньої галузі, здобутки, проблеми та виклики, що постали перед освітянською спільнотою в 2019–2020 н. р., зокрема у зв’язку з пандемією COVID-19. До збірника включено розділ, присвячений особливостям функціонування системи освіти в умовах сучасних викликів, ідентифікуються актуальні освітянські проблеми, що потребують швидкого реагування.

Конференція розпочалась із вітального слова т.в.о. Міністра освіти і науки України Сергія Шкарлета, який окреслив основні завдання цьогорічної конференції, а саме: «дати освітянам чіткі роз’яснення щодо особливостей підготовки до нового навчального року в умовах сучасних викликів, у тому числі з урахуванням пандемії та необхідності дотримання карантинних обмежень». У виступі було надано інформацію про ініціативи МОН щодо чіткої та безпечної організації освітнього процесу 2020–2021 н.р. у дитсадках, школах, профтехах, коледжах та університетах в умовах пандемії.

Міжнародні спікери-партнери конференції поділилися європейським досвідом організації освітнього процесу у закладах освіти в умовах  пандемію COVID-19, спричиненої коронавірусною хворобою SARS-COV-2. Зокрема, старша радниця Посольства Швейцарії в Україні Айлін Хофштеттер виголосила доповідь на тему «Чому в період пандемії всім важливо мати рівний доступ до освіти».

Регіональний радник з питань освіти регіонального офісу ЮНІСЕФ у Європі та Центральній Азії Пармосівея Сообраян представив презентацію «Життя в нових умовах: 10 правил для закладів освіти під час пандемії COVID-9», а також розповів про основні напрями робити ЮНІСЕФ в Україні в умовах пандемії COVID-19, та, зокрема,  акцентував увагу на проведеному спільно з ДНУ «Інститут освітньої аналітики» дослідженні – опитування керівників закладів загальної середньої та дошкільної освіти. Головною метою проведення даного дослідження є отримання інформації про стан організації освітнього процесу в закладах загальної середньої та дошкільної освіти під час спалаху COVID-19 та інформації про основні потреби та готовність цих закладів до організації навчання в умовах пандемії. Варто підкреслити, що опитування відбулося на початку липня 2020 року з використанням інструментарію освітньої інформаційно-телекомунікаційної системи «Державна інформаційна система освіти», яка адмініструється ДНУ «Інститут освітньої аналітики». З результатами дослідження можна ознайомитись у згаданому вище інформаційно-аналітичному збірнику «Освіта в Україні: виклики та перспективи».

Заступник Міністра охорони здоров’я України, головний державний санітарний лікар України Віктор Ляшко у своєму виступі «Освіта в умовах пандемії: як організувати навчальний рік 2020-2021» деталізував ключові аспекти правил організації протиепідемічних заходів у закладах освіти, залежно від епідеміологічної ситуації, а також озвучив рекомендації щодо роботи закладів освіти у період карантину.

Заступник міністра освіти і науки України Любомира Мандзій розповіла про особливості «Навчання в умовах карантину» закладів загальної середньої освіти та презентувала онлайн-курс про дистанційний та змішаний формати навчання, який розроблений Міністерством освіти і науки України спільно зі студією онлайн-освіти EdEra за підтримки Швейцарії. Крім цього, вона презентувала «Результати моніторингу впровадження реформи «Нова українська школа», перший етап якого  відбувся у 2019 р.

Заступник міністра освіти і науки України Андрій Вітренко акцентував увагу на особливостях «Навчання у закладах вищої та фахової передвищої освіти в умовах карантину». Він надав чіткі рекомендації щодо графіку освітнього процесу, зокрема щодо початку навчального року, про обмеження та заборони у вищій школі на період дії карантину.

Про особливості організації освітнього процесу та напрями роботи закладів дошкільної освіти у 2020–2021 н.р. у своїй презентації «Рекомендації для роботи закладів дошкільної освіти в умовах пандемії» розповіла Анна Грищенко, державний експерт директорату дошкільної, позашкільної та інклюзивної освіти Міністерства освіти і науки України. Продовжуючи дану тему, Наталія Софій, перший заступник директора Українського інституту розвитку освіти, під час свого виступу на тему «Робота закладів дошкільної освіти в умовах пандемії», серед іншого, аргументувала свої тези результатами згаданого вище опитування, що проводилось ДНУ «Інститут освітньої аналітики» спільно з ЮНІСЕФ.

Про основні проблеми організації освітнього процесу 2019–2020 н.р. в умовах карантину у закладах професійно-технічної освіти та досвід їх вирішення, а також про рекомендації щодо «Навчання у закладах професійної освіти  в умовах карантину. Виклики та рішення» розповіла генеральний директор директорату професійної освіти Міністерства освіти і науки України Ірина Шумік.

Інші спікери представили «Новий стандарт базової освіти: матриця академічної свободи», було також презентовано «Дорожню карту впровадження 2020–2021».

Відеозапис конференції та всі презентаційні матеріали доступні на сайті МОН за посиланням.

 

Освіта в Україні: виклики та перспективи. Інформаційно-аналітичний збірник