Участь у науково-практичному семінарі «Реалізація реформ: децентралізація, освітня сфера, реформування бухгалтерського обліку та контролю державного сектору, місцеві бюджети» (Запоріжжя, 10 жовтня 2018)

 

10 жовтня 2018 року у м. Запоріжжя пройшов науково-практичний семінар «Реалізація реформ: децентралізація, освітня сфера, реформування бухгалтерського обліку та контролю державного сектору, місцеві бюджети», який було організовано для голів райдержадміністрацій та районних рад, голів об’єднаних територіальних громад, фахівців бухгалтерських служб розпорядників коштів місцевих бюджетів, керівників державних установ, міських голів Запорізької  області. Науковці фахово допомагають реалізовувати реформи на місцях, зокрема, були запрошені: директор державної наукової установи «Інститут освітньої аналітики» Сергій Лондар; академік НАН України Тетяна Єфименко, представник Національного інституту стратегічних досліджень при Президентові України Алла Двігун та інші провідні науковці.

 

Сергій Лондар виступив із презентацією «Використання коштів освітньої субвенції в Запорізькій області (перше півріччя 2018 року)»(завантажити)

 

Представлені інформаційно-аналітичні матеріали продемонстрували позитивні зрушення у фінансуванні загальної середньої освіти. Зокрема:

1. Середнє значення частки річного обсягу освітньої субвенції, що витрачена на заробітну плату педагогічного персоналу в I півріччі 2018 р., в цілому по Запорізькій області становила 56,09%. Враховуючи, що у червні вже частково були виплачені відпускні, штатним режимом використання коштів можна вважати вибірку коштів до 58% (7 місяців).

2. Аналіз використання коштів освітньої субвенції в розрізі адміністративно-територіальних одиниць свідчить, що в ряді районів та ОТГ вибірка коштів є суттєво меншою 50%. Водночас міста обласного підпорядкування витратили майже 62% річного обсягу коштів освітньої субвенції.  Складова зарплати з нарахуваннями педагогічних працівників у містах з коштів освітньої субвенції є найнижчою: в середньому по Запорізькій області Україні складає 8678,21 грн (на 33,9% більше, ніж у I кварталі 2018 р.).
Для обласного бюджету середня місячна зарплата з нарахуваннями складає 13613,4 грн (+23,2%), бюджету районів – 10462,1 грн (+31,9%), бюджету ОТГ – 10048,28 грн (+26,3%). Важливим завданням для освітніх управлінців на рівні області є аналіз можливостей перерозподілу вже виділених коштів відповідно до механізмів, які визначені у Постанові КМУ від 14.01.2015 № 6 «Деякі питання надання освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам». Ситуація з містами обласного підпорядкування показує, що необхідне коригування у формулі  розподілу освітньої субвенції в частині стосовно бюджетів цих міст.

3. У першому півріччі 2018 р. із 59 адміністративно-територіальних одиниць Запорізької області 34 (57,6%) виділили додаткові кошти з місцевих бюджетів на оплату праці педагогічних працівників, що дозволило значно підвищити заробітну плату (в деяких випадках від 2 тис грн до 6 тис грн на одну ставку педагогічного персоналу). Найбільші актичні видатки на оплату праці з коштів місцевого бюджету спостерігалися у таких адміністративно-територіальних одиницях: м. Запоріжжя – 87967,79 тис грн, що складає 22,4% від фактичних видатків на оплату праці з коштів освітньої субвенції, м. Бердянськ – 26668,7 тис грн (45,4%), м. Енергодар – 10887,07 тис грн (27,2%), Кам’янсько-Дніпровський р-н (184,8%), Приазовський р-н (32,2%), Михайлівський р-н (30,2%), Приморський р-н (28,6%), отг. с. Благовіщенка (207,2%), отг. м. Кам’янка-Дніпровка (62,6%), отг. с. Підгірне (54%), отг. с. Комишуваха (32,6%), отг. смт. Чернігівка (30,7%).

4. Проведені розрахунки виявляють також адміністративно-територіальні одиниці області з високими (понад 20 тис грн) середньорічними витратами на одного учня. Це 10 районів, зокрема Гуляйпільський (35072,71 грн.), Веселівський (29404,64 грн.), Приазовський (25911,13 грн.), Кам’янсько-Дніпровський (24386,96 грн.), Приморський (24860,19 грн.) та 27 об’єднаних територіальних громад, а саме отг. с. Гірсівка (29880,87 грн), отг. с. Новоуспенівка (28793,79 грн), отг. с. Остриківка (28669,07 грн), отг. с. Новоолексіївка (28122,31 грн), отг. с. Чкалове (27693,71грн.). В цих же адміністративно-територіальних одиницях спостерігаються водночас низькі наповнюваності класів та мала кількість учнів, що припадає на одну ставку педагогічного працівника. Це вимагає від обласного освітнього менеджменту вдосконалення організації мережі закладів освіти.

5. Надані інформаційно-аналітичні матеріали в розрізі областей, рівнів бюджетів та адміністративно-територіальних одиниць потребують подальшого уточнення. Аналіз виявив значну кількість неточностей у звітах областей за I півріччя 2018 року, це свідчить про необхідність створення дієвого механізму забезпечення достовірності даних, зокрема через посилення відповідальності працівників, які формують звітні дані як окремих адміністративно-територіальних одиниць, так і в цілому по областях. Будуть розроблені пропозиції щодо вдосконалення нормативно-правової бази в цій частині.

Для організації робіт зі збору та опрацювання інформації щодо фактичних видатків обсягів освітньої субвенції за 9 місяців 2018 року розробляються вдосконалені інструктивні матеріали для формування показників фінансового звіту, враховуючи досвід опрацювання допущених помилок, неточностей та недостовірності показників, виявлених в інформації за I півріччя 2018 р.

6. У Запорізькій області в 2018 році суттєво покращено стан справ із збором статистичної  інформації (форми ЗНЗ-1, РВК-83, РВК-73), порівняно з 2017 роком. Учасники науково-практичного семінару також обговорювали перспективи подальшого впровадження реформи місцевого самоврядування та децентралізації влади; реформування адміністративно-територіального устрою та організації управління на районному рівні; модернізацію бухгалтерського обліку в державному секторі України та стратегічні напрями його реформування тощо. (http://www.zoda.gov.ua/news/42780/kerivnikam-teritoriy–fahovo-dopomagajut- uprovadzhuvati-reformi-na-mistsyah.html).